fredag 1 mars 2013

Att sy ett sprund.

En tut på hur man kan göra en farfarknäppning. 
Jag har inte koll på vad som är kill alt. tjejknäppning.



Klipp ut en fyrkant som är 3x sprundets brädd och 4 cm längre än djupet.
 Jag ville ha ett sprund på ca 2.5 cm och 8 cm djupt så fyrkanten blev 8x12 cm. 
Overlocka kanterna. 
Klipp ett jack ca 1 cm till vänster om mittlinjen och ett lika djupt jack i fyrkanten. Som ni ser på bilden ska fyrkantens jack vara på ungerfär 2/3 delars bredd. Lägg tygerna räta mot räta och nåla.



Sy en raksöm 2-3 mm från kanten. Avsluta längst ner i ett V.
Man kan välja att göra detta moment innan man klipper jacket, nåla då fast och markera noga var jacket ska vara och sy på samma sätt som ovan, klipp sedan jacket.

  
Vik den högra sidan mot mitten och pressa. Sy en raksöm nära kanten i avigsidans sömsmån. Sy nästan enda ner till spetsen.


Vik den vänstra sidan mot avigan och pressa. Se till att sömsmånen hamnar mellan lagren. Sy en raksöm precis som på andra sidan.


 Sy en raksöm på högra kanten av den vänstra sprundsidan.
Lägg i ordning tröjan så att allt är rakt och fint.

 Vik upp framsidan så att du ser nederdelen av sprundet. Sy en raksöm tvärs över. Det är lite trixit just här så att det inte blir ett veck på framsidan. Ser att jag själv misslyckats lite (sömmen ska gå lite högre upp).


 Vänd rätt, pressa och sy en raksöm tvärs över sprundet, genom alla lager.


Sy ihop resten av tröjan, kanta i halsen och sätt dit knappar.


Här är en färdig tröja i storlek 92.

8 kommentarer:

  1. Tack! Det här måste provas!

    SvaraRadera
  2. Vilken perfekt tut! Har precis klippt ut alla delarna till en body med sån knäppning, och Ottobres beskrivningar är ju inte så tydliga ;-) Tack!

    SvaraRadera
  3. Så himla fint! Nu ska jag, som är skitskraj för knäppningar, prova :)

    SvaraRadera
  4. Jättebra beskrivning, och fin tröja! måste testas. :)

    SvaraRadera
  5. Jättebra beskrivning! =)
    Tack för kommentaren vid min babynest-tut, mitt skumgummi har jag köpt här: http://www.abceurosoft.se/
    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. tack för en fin tut! gjorde mitt liv lite enklare idag :)

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera