måndag 27 augusti 2012

Jumpsuite från Ottobre!

Jag har fått förfrågan om att göra en tut på en overall från ottobre 4/2012. Jag gör ett försök.
Nu har jag inte kört efter ottobres beskrivning utan bara kört på. Vet inte om det ska vara en fodrad luva enligt mönstret men jag valde det. Jag nålar väldigt sällan men det är förstås tillåtet. 

Klipp ut alla delarna med sömsmån på allt förutom luvans framkant och framsidans kanter där kantbandet ska sitta.
Börja med att sy ihop bakstycket och sy i ärmarna i bak och framstycket (jag syr på overlock).  Pressa sömmarna mot fram och bakstycke och gör en stickning från rätsidan (jag gjorde flatlocksöm och då syr man aviga mot aviga)


Nu är det dags att sy i ihop luvan räta mot räta. Jag hade även foder i luvan och jag sydde ihop den med overallen i ett steg, alltså nåla ytterluvan räta mot räta med overallen och fodret räta mot aviga och overlocka. Pressa och gör en stickning i halskanten.
Jag brukar overlocka ihop luvan så att den ska ligga stilla när det är dags att kanta.
(På bilden har jag sytt ihop grenen men det är bara för att jag gjorde än flatlocksöm och inte orkar trä om maskinen, detta behöver man inte göra innan dragkedjan är på plats.)


 Här ser ni att jag vikt undan kanten lite när jag ska börja kanta (jag kantar med min coverpro cpx) och så hela vägen runt. Däremot så tror jag att jag till nästa overall väljer att inte göra ett så skarpt hörn utan runda av och börja på den kanten.
 Färdigkantat, men det det drog sig lite grann.
 Lägg tyget räta mot räta och sy fram till nålen (jag tyckte den biten va lite för mycket sömsmån, anpassa det efter din maskin.
 Stanna precis innan kantbandet.
 Syr ihop resten på den vanliga maskinen. (här va det lite trixigt)

 Här har jag valt att sticka ner kanterna, men det är inget som står i beskrivningen. Klipp rent.
 Nåla fast dragkedjan noga eller tråckla om du så vill.

 Jag har valt en ganska smal dragkedja så det går bra att ha den vanliga pressarfoten. Glöm inte att vika in dragkedjans flärp så den hamnar mellan dragkedja och kantband. Börja uppifrån och sy så långt ner du kan. Gör samma på båda sidorna.
 Båda sidorna på dragkedjan är nu fast. Sy en söm tvärs över. Jag sydde många gånger över eftersom min dragkedja var för lång och jag fick klippa av den på insidan.
 Sy en söm över hela kantbandet uppe vid dragkejan på båda sidor för att fästa lite extra.
 Färdigt.
 Här ser ni att det inte blev så perfekt för mig, men det får duga.
Sy ihop resten av overallen, grenen, ärm och sidsömmar och till sist muddarna. 


Flatlocksöm.

  Blev en matchande mössa till


1 kommentar: