onsdag 13 juni 2012

V-ringad tröja, svårt eller lätt-det är frågan? :)

Rubrikens fråga ställde jag mig för ett tag sedan. Hur svårt är det egentligen att göra en snygg v-ringad t-shirt? Nja, egentligen väldigt lätt. Vet man bara hur man kantar i halsen så är det nästan klart.

 Här har jag kantat halsringningen med min Janome cpx, precis som vanligt.  Det går bra på andra sätt med om man inte har en bandkantare.
 Vik t-shirten räta mot räta precis i v:t.
 Här har jag markerat med en nål var det är dags att sy en raksöm, lodrät.
 Raksöm.
 Vänd plagget rätt och så här snyggt blir det. Inte svårare än så.
 Härliga tröjor till barnen blev det idag.

I fållen har jag använt mig av en avig söm på cpx:en. Valde att bara ha två nålar men på de yttersta platserna. Gjorde en bred fåll och det blev riktigt snyggt.

Mönstret kommer från senaste ottobre, borde vara nummer 3/2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar